Thursday, August 27, 2009

Venture dlm pertanian









VENTURE DALAM BIDANG PERTANIAN

Salam kepada kawan2 semua,

Seronoknye dengar ada kawan2 yang berrminat dalam bidang ini.

Anyway nak share sikit ilmu yang I ada.

1. Pertanian ini bukanlah mudah dan sangat memerlukan ilmu dan pengorbanan berbanding dengan kerja-kerja yang kita jalankan sekarang.

Walaubagaimanapun ia akan menyeronokkan sekiranya kita dah betulkan niat kita dari awal dna sangat berminat dennya(sesuatu benda yang kita minat kita akan teruskan walaupun sesusah mana). Mungkin kite akan bertukar-tukar pendapat dan pengetahuan yang kita ada apa bila kita gathering nanti.. BILE NAK GATHERING NI?

Di pendekkan cerita, niat yang asas haruslah begini:

1. Menyediakan makana yang halal dan toibah utk umat islam oleh org2 beramal dgn suruhan ALLAH SWT dan ajaran NABI MUHAMMAD SAW (sbb yang ade same ade tak beramal ataupun kurang ilmu).

2. Meningkatkan ekonomi org islm supaya kite boleh membayar zakat utk pembangunan org islam

3. Menyediakan peluang pekerjaan kpd org islam dengan suasana yang lebih islamic -ladang kite tu di dengarkan ayat2 Quran supaya hasil ternakan kite dan perkerja2 kite termasuk kite sentiasa mendapat hidayah drp ALLAH SWT

Bidang pertanian ni banyak cabarannya dan kite akan tewas kalau kite memulakannya hanya utk mendapatkan pendapatan. Sekiranya kite dahulukan yang I nyatakan di atas insyallah kite akan dapat semua termasuk pendapatan yang lumayan.

I ade pengalaman menyediakan kertas kerja dan on ground information drp perbualan I dgn pengusaha....I kan Full Time Housewife yang ade degree tak rocklah duduk bergossip...mase harus di manafaatkan utk benda2 yang baik.

Nanti sambung lagi sbb dah sampai mase nak pergi kerja.....Kat DAPUR AJE (I ni DO @ dapur Officer)

WASSALAM

CHE LIA


2 comments:

Blog Widget by LinkWithin