Sunday, October 18, 2009

Nostalgia Masjid


Gambar ini I ambik daripada blog Tn Hj Masnoor. Sementara budak2 sengap dlm mengadap computer dan bapak budak pergi tengok mak mentua dan adik beradiknya utk spent quality time sementara menunggu my son Azim habis tuisyen ....baik I berkarya untuk tatapan sahabat2. Anak2 I memang terasa perubahan i semenjak dpt kumpul kawan2 lama ni....tapi kadang2 dia org sporting sbb dah lame I tak ade kawan2 utk merapu sbb semua yg ade akan ikut ape yg I cakap.....sbb I tawkey syarikat aku atau pun yg aku kena ikut cakap dia org sbb dia org tu client aku. Atas meja makan I dah siapkan makan2 ini supaya anak2 ku tak menganggu apabila berkarya...cuma janganlah aku terbayang wajah supervisor ku dan En Meor Roslan (bukan meor thames tapi Eng FAMA)....sbb banyak kerja yang belum siap.....tapi aku nak tulis juga utk menimba ilham menulis report dan thesis I.
menu sarapan pagi ini
1. Nasik goreng udang kering dgn chile padi da di makan dgn ikan kembong goreng - ni darling I kalau makan nasik mesti nak ade ikan , ayam, sotong, udang dll goreng
2. Lempeng santan (Pancake) dgn Dalca daging - ini menu utk si Mat Salleh (my Son Aiman)
ade ke patut dia buang roti jala yg I beli kat kedai semalam - mungkin org tu pakai jin sbb mamat ni kalau kedai tu pakai pelaris yg mengarut mesti dia tak nak makan. Jadi I terpaksalah masakkan utk mamat ni dan bagi name English pada masakan I walaupun setakat telur dadar dinamakan Ommelette de la france and sesuka hati ku
3. Mee hoon soto yg makcik aku bagi semalam
4. Kuih Seri Muka yang makcik aku bagi semalam
Oklah berbalik kepada cerita Mesjid.
Ape bila menyebut pasal Mesjid..... memanglah sentimental bagi aku.
Regent Mosque -
Di London memang cukup bererti bagi ku....sementah dgn kehidupan sendirian di hall of resident di Dartford....bila aku dah pandai berjalan2 di london bile saudara I dtg berziarah ke London aku terpaut. dgn Regent Mosque. Di situ aku berkenalan dgn Mak Som...seorg ibu yang sangat baik....mulai drp hari itu aku sering ke rumah Mak Som utk melepaskan rindu ku kpd keluarga dan oleh itu aku tidak kelihatan pada sambutan raya di Thames sebab aku lebih senang menyambut hari raya bersama keluarga Pakcik Wadan, Kak Teh dan Kak Wan (kawan kak yan) di Gloucester Place London dan berziarah ke rumah wakil2 kedutaan malaysia di London..dpt duit raye lagi tu.
Masjid di sering kami pergi terawikh
Mesjid ni kami suka pergi sebab jemaahnya mesra kanak2. Semenjak berpindah ke Taman Munshi kami sering ke masjid ini utk bersholat terawikh. Setiap Ramadan I akan menyiapkan jubah utk my husband, sons, daughter dan myself utk di pakai ke masjid. mase my sons kecik2 dia org akan pakai jubah pelbagai jenis utk bersholat....tapi dah besar ni susah nak kawal sebab dia org akan bagi macam2 alasan utk pakai jean dan baju melayu ke masjid. Nasib baik anak2 aku tetap dgn undang2 yg pukul 8 mlm kami mesti ade dlm kereta utk ke masjid. Pkl 8 aje laki aku dah start engine bagi warning utk mase ke mesjid. Selalunya kami looking forward kpd bulan Ramadan sbb ia suatu bulan yg lain drp bulan2 lain dlm setahun.
Surau kat kampong I -
Drp umur 13 thn I tinggal di MRSM...jadi org kg tak berape sangatlah nampak muka I...cuma bila musim cuti sekolah aje. Bile cuti pada bulan ramadan I mesti pergi bertarawikh di surau kat rumah I. Ramadan yg lepas bila my brothers balik dan kami bersame2 my father berjalan ke surau tu....I dapati layanan org kampung kpd I masih same malah lebih baik lagi....I rase sangat terharu. Kalau anak2 org kampong malas belajar...org kampung aku selalunya mengadu kat aku macam mana nak menagani masaalah ini....selalunya kalau yg aku tengok boleh di bantu sbb masaalah kurang faham aje..aku akan panggil suruh dtg rumah mak aku dan aku akan ajar setakat yg boleh. ( ade yg dah sampai masuk U, kolej dll)...tapi kalau yg hardcore tu aku suruh parent dia doakan supaya anak2 dia org di lindungi allah dan di beri hidayah.
Surau kat sekolah anak aku -
Aku pun hairan, sekolah anak aku ni sekolah agama, tapi suraunya selalu berselerak dan tak mengambarkan imagenya. Aku kadang2 sengaja lambat ambik anak I supaya anak I Aliah sembahyang Asar dulu sebelum balik supaya dia boleh tolong sapu surau sebelum balik.
Pembinaan Mesjid.
Mase I mula kerja dulu ade satu apek ni cakap kat I.....Puan kalau kite buat rumah Tua Ala (Tuhan : Allah) tak mau ambik walau satu hun pun (1/8 inci) kite mesti mau kasi ape yang kite ade...I tak tahulah apek ni ade lagi ke tidak tapi sampai sekarang aku ingat cakap dia. Apek ni manja kat aku sbb dia selalu menang no ekor sbb ambik nombor kereta aku. bile aku bawak kereta baru...tapi memang betul no kereta2 aku memang selalu naik no 1 paling cekai pun saguhati.
jadi aku ikutlah cakap apek ni....kalau aku tak ade duit aku akan curahkan ilmu dan kederat yg aku ade utk pembinaan rumah allah. Dulu mak aku selalu marah aku sbb tak pernah mintak duit kalau org dtg mintak tlg utk bina rumah allah. Tapi selepas makcik aku cerita kat mak aku....dgn adenya masjid kat tempat dia berniaga senanglah dia nak bersholat. Antie aku kate dengar cakap jemaah kat situ masjid ini di bina oleh Pn Zaleha Muslan....tapi jemaah kat sane tak tahu Pn zaleha tu siape walaupun selalu jumpe sbb i pakai name lain ( Mrs Zainuddin, kak Mas, mak Aliah, Anak Mak Ton Kuih dll). Sekarang mak aku dah faham....kadang2 dia pulak yg tukang cakap kat aku ajak same2 contribute utk beli kipas ke utk bagi masjid yg memerlukan. suami I memang sentiasa menyokong.
Aku cam sbb ade satu hari naib pengerusi masjid tu berbual dgn I.( kami berdua aje berbual kat gerai depan masjid)....'Surau ni di dirikan dgn bantuan satu eng pompuan namenya Pn zaleha dan alhamdullilah banyak aktiviti dapat di jalankan di sini' aku kate kat dia "Kalau Pn Zaleha tu tahu dia mesti bersyukur sbb hajat dia mase jadi engineer utk bina masjid dah sampai".....rupenya pak Sheik ni tak tahu I lah n Zaleha.....memang pun I selalu bagi arahan melalui telepon dan aka ade kat site mase org tak ade. Cume yg I sedih sikit kontraktor yg buat mesjid ini...I dah warning jyg belot bile buat surau ni...mula2 ok tapi last2 belot sbb nak buat banglo...last2 banglo dia pun dah berkecai tak tahulah nasib dia sekarang.
Sekarang ni I concentrate utk mengajar anak2 I utk meneruskan usaha I ni. Sebab selalunya kite terlupe utk ajar anak2 utk melakukan kerja2 kebaikan ini dan anggap dia org akan pandai utk buat kerja itu.....tetapi realitinya tidak di zaman ini. Tetapi ia bukan sesuatu yang mudah kerana i kena bijak menyusun ayat utk mengajak anak2 menyediakan bekalan utk akhirat ini.




No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin